
Sponsring sprider glädje – och Contractors varumärke
Contractor sponsrar varje år närmare 100 lokala föreningar – de allra flesta kopplade till engagemang bland företagets anställda. Totalt satsar koncernen runt en miljon kronor på sponsring per år.
– Sponsringen är ett utmärkt sätt att skapa en positiv bild av Contractor, både externt och internt, säger Fredrik Andersson, koncernchef.
Fredrik Andersson har varit koncernchef sedan 2008 och under hans tid har det varit självklart för Contractor att sponsra allt från innebandylag till musiksällskap.
– Vi vill vara med och bygga ett levande Norrland och en del i det är att vi uppmuntrar våra anställda att engagera sig i föreningar på sin fritid. Sponsringen är också i linje med vår medvetna satsning på hållbarhet, där social hållbarhet är en viktig del.
Alla medarbetare på Contractor – eller familjemedlemmar – som är engagerade i en förening får 1 500 kronor att använda i sin förening.
– Våra medarbetare är goda ambassadörer för Contractor och eftersom vi är sponsorer i många olika sammanhang, för både barn och vuxna, ger det en bra spridning av vårt varumärke.
För många barn- och ungdomsverksamheter med små resurser kan en liten peng innebära stor glädje.
– Jag vet hur det var själv när jag var idrottsledare, hur glada barnen kunde bli för en keps eller för att få se ett företagstryck på klubbtröjan. Många började också jobba för det företaget när de blev vuxna. Nu tycker jag att det är fint och blir stolt när barnbarnen har vattenflaskor med Contractor-loggan på.
Genom åren har Contractor – utöver de vanligaste lagsporterna – sponsrat mängder av olika verksamheter: trafiksäkerhetskampanjer, ryttarföreningar, utomhusbad och skoterutbildningar för att nämna några.
– Jag har många glada minnen som är kopplade till sponsringen. Ett som sticker ut är när vi köpte en kopp kaffe för 25 000 kronor när Musikhjälpen arrangerades i Umeå.



